Lastevanemate referentsid

01Mul ei ole aimugi, milline on maailm 20 aasta pärast, kui mu lapsed tööle lähevad. Ma ei saa neile õpetada kindlaid oskusi, sest ma ei tea, mida neil võib vaja minna. Parim, mis ma enda laste heaks saan teha, on anda neile võimalus kasvada inimeseks, kes tunneb iseennast, on avatud ja loova meelega ning armastab õppimist.
Ma usun, et lasteaed on lapse haridusteel kõige olulisem aeg. Eelkooliealine laps on nagu käsn, ta märkab kõike ja kasutab lasteaiast saadud kogemusi terve elu. Ma tahan, et minu lapsed oleksid rõõmsad, loovad, vabad ja julged.
– Katrin, Ronja Mia ema

* * * * *

Mulle on väga oluline, et ma ei peaks muretsema selle pärast, et äkki mu laps satub kasvataja alanduse ohvriks, nagu ikka siit-sealt seda kuuleb. Ma hindan kõrgelt waldorfpedagoogikat, kuna siin toetetakase terviklikku arengut. Et kõik lähtub lapse loomulikust küpsusest. Et toetatakse sõbralikku ja kollektiivsest meeskonnatööd. Et laps tahab minna ja olla lasteaias. Et tema lapselik uudishimu säiliks ning tema arengut toetataks ka kodust väljaspool. Neil põhjustel waldorflasteaedadel ja –koolidel Eestis konkurenti pole. Siinsed lapsevanemad on hoolivamad ümbritseva suhtes ja need lapsed saavad tugeva ja harmoonilise vundamendi hilisemaks eluks.
– Marko, Gudmunduri isa

* * * * *

Meile meeldib, et Meelespea lasteaias ootab last soe, kodune, hubane, loomulik, toetav keskkond ja toredad, pühendunud, abivalmis kasvatajad, kes suhtuvad lastesse austuse ja armastusega, osates näha igas lapses eelkõige tema päikselisemat poolt. Meelespea lasteaed on koht, kuhu meie laps tahab rõõmuga minna.
Soovitame seda lasteaeda vanematele:
– keda huvitab waldorfpedagoogika
– kes peavad lugu looduslähedasest ökoloogilisest eluviisist
– kes tahavad, et laps kogeks lasteaeda turvalise ja meeldivana
– Marilin, Marleeni ema

* * * * *

02Meie pere leidis mõned head aastad tagasi Meelespea Waldorflasteaia sisuliselt juhuse läbi. Meil ei olnud esiotsa üldse plaanis lapsi lasteaeda panna, ent elus tekkis niisugune olukord, kus vajasime siiski ühte toredat koostööpartnerit laste hoidmisel.
Olime eelnevalt katsetanud väikest lastehoidu, kuid pidime pettuma: lapsed olid õhtuks kurnatud, lisaks oli muid asju, mis ei haakunud meie nägemusega laste kasvamisest.
Meelespea lasteaias kohtusime enda perele sarnaste väärtushinnangutega. Meeldis, et lapsed kasvavad liitrühmades, neile ei ole ette nähtud tunde, neid ei kiirustata tagant, neid ei treenita koolikatseteks ega muuks.
Waldorflasteaia lapsed on leidlikud, kuna nad on harjunud päevast päeva leiutama mänge ja etendusi. Oma mänguruum ehitatakse käbidest ja kändudest, puuklotsidest ja kangastest. Nukunurgas on puust mööbel ja portselanist teeserviis. Keset tuba on toredad puust kiikhobused, laest ripub alla võrkkiik nagu suur märss. Laste päralt on tohutu looduse arsenal, kuulsad waldorfnukud ja teised tõeliselt ilusad ja ehedad mänguasjad. Looduslikest materjalidest on ehitatud ka vahva mänguväljak õues.
Meelespea lasteaias kasvavad lapsed, kes armastavad muinasjutte kuulata ja hiljem narratiive üha uuesti läbi mängida. Nende jaoks on maalimine ja laulmine igapäevase elu osa. Lasteaed hindab traditsioone ja olulisel kohal on ühest aastaajast teise minek ning sellega seotud pühade tähistamine. Päevakava on rahulik ja iga päev on ette nähtud erinev põhitegevus.
Kõik eeltoodu haakub meie koduse eluga, kus lapsed ei kasva ekraanide taga, vaid meisterdades ja mängides. Waldorfpedagoogika ei lõika lapsi pereelust ära, vaid ka pisimad saavad osaleda igapäevatöödes, söögi tegemises, koristamises jm. Lapsi ei kiirustata ega suruta standardi järgi raaami, ent julgustatakse kasvama iseseisvateks ja hakkajateks.
– Eike, Loore ema

* * * * *

03Tunnen, et see lasteaed kasvatas mind rohkem kui minu last – nelja aasta jooksul olen muutnud oma väärtushinnanguid, suhtumist lapse kasvamisse ja tema tegemistesse. Olen selgeks mõelnud, et minu roll on tema arengut toetada, mitte juhtida. Talle positiivset tegevuskeskkonda võimaldada, mitte tegevusi välja pakkuda. Mitte õpetada, vaid olla eeskujuks.
See on üks eriline lasteaed, arvan mina, kus peale vanemate vestlusõhtut võtavad emad-isad järjekorda kasvatajate juurde, et arutada oma laste arenguga kaasnevaid teemasid. See on eriline lasteaed kasvõi sellegipoolest, et seal üldse toimuvad vanemate õhtud. Sest oleme ausad, päris sageli on hingel asju, mida mõistavad kõige paremini just samaealiste lastega pered. Ja neil õhtutel olen ma mõistnud, et see lasteaed koondab peresid, kelle väärtused ja suhtumine ellu on pigem sarnane kui erinev.
Hindan kõrgelt selle lasteaia pedagooge, kes suhtuvad kõikidesse lastesse hästi. Ka sellistesse, keda kusagil mujal sildistataks ja tagakiusataks. Olen näinud kõrvalt mitmeid lapsi, kelle jaoks see on ainus lasteaed, mis neile sobib, ja kuhu nad tulevad rõõmuga.
Selles lasteaias on olemas kõik see, mis on väike olemise väärtus – kahe rühma lapsed ja vanemad tunnevad teineteist, ja panustavad igaüks omade võimete ja oskustega sellesse, et keskkond, kus nende lapsed veedavad suure osa oma ärkveloleku ajast, oleks mõnus ning hubane. Sünnipäevalaual on alati kodus valminud koogid, laste jõulukingid meisterdatakse ühiselt.
Võimalik, et on peresid, kellele selline kogukondlik lasteia pidamine ei sobi – kes võtavad lasteaeda kui teenust. Talgupäevi kui ajaröövi. Aga lapsi, kellele selline lasteaed ei sobiks, ei ole.
– Helelyn, Miikaeli ema

* * * * *

Waldorflasteaia valisime, kuna austame terviklikku lähenemist inimesele. Alati lahkun lasteaiast kerge südamega, sest saan kindel olla selles, et meie lapsed on üleni hoitud. Sära laste silmades ja nende elurõõm annab meile iga päev tunnistust sellest, et oleme teinud õige valiku!
– Kirlin, Eke ja Uku ema

* * * * *

04Minule meeldib Meelespea lasteaias see, et kasvatajad võtavad meid seal alati avasüli ja naerunäol vastu, nad on soojad ja hoolitsevad, manitsemisel ja korrale kutsumisel teevad nad sedagi positiivsest küljest. Last lasteaeda viies oleks see justkui viimine ühe eriti toreda vanaema juurde. Mulle meeldib, et söögiajal istuvad kõik koos ühes lauas, mis asub mänguruumiga samas toas, mitte kuskil eraldi “kauges külas” või kõledas keldris.. Iga tegevuse juures on oma kindel mõte, laul, tähendus – midagi ei tehta niisama. Lastel on piisavalt vaba mänguaega, mängimiseks on naturaalsetest materjalidest mänguasjad, mitte hunnikutes roosat plastikut. Lastel on lubatud ehitada onne ja maju, turnida, joosta, ronida, punuda, koristada, uurida loodust ja mängida porilombis. Igat päeva saadab üks kindel tegevus: maalimine, voolimine, küpsetamine või parki matkamine. Päeva lõpus saab kasvatajalt alati paar head sõna kaasa, aga mis kõige tähtsam – minu laps tuleb lasteaiast alati heatujulisena! Nad on seal kõik nagu üks suur perekond.
Selles lasteaias on maailma armsaimad sünnipäevade tähistamised, kus lapsele loetakse muinasjutt tema senise elu olulisimate sündmustega ja mängitakse sünnipäeva etendus. Lapsevanemale ka väga liigutav ja armas sündmus!
– Kelli, Thomase ema

* * * * *

Minu jaoks on selle lasteaia märksõnad: tasakaalustatud, kõlbeline, põlisväärtusi ja -oskusi väärtustav ning õpetav (naturaalsed materjalid, oskus ja harjumus tule, nõelte ja nugadega ümber käia, ise süüa teha, eeskujuga – mitte käsu ja keeluga – sisse kasvatatud hoolivus, abivalmidus, mõistvus, püüe luua ilu, mitte kvantiteeti), vaba arengut soodustav, lapsi mitte ülestimuleeriv ning mitte kunstlikesse raamidesse suruv.
Minu meelest on meie lapsed siin kasvatatud olema ise väärtus iseenese taustal, mitte kellegi või millegi muu arvel. Seda saab muidugi teha vaid ühise jõuna koos lapsevanematega, kes on samadele väärtustele orienteeritud ning ei võta seda kui ajutist või kellegi teise mängumaad, mis algab ja lõpeb väravas või garderoobi uksel. See on su lapse pool kodu – piltlikult öeldes, kui pool päeva on lapse taust must ja teine pool päeva valge, siis pika perspektiivi aegreas on taust triibuline nagu sebra ning laps sama segaduses nagu kärbes, kes ei suuda aru saada, kuhu maanduda.
– Kätlyn, Oskari ema

* * * * *

05Ilmselt soovib iga ema olla oma lapsega kodus nii kaua kui vähegi võimalik, ometi saabub kord hetk, mil laps järjest enam vajab suhtlemist eakaaslastega ning hakkab end ette valmistama laia maailma minekuks. Waldorflasteaeda võetakse lapsi, kes on saanud kolme aastaaseks ning omast kogemusest võin kinnitada, et Meelespea lasteaiaga liitumine on minu mõlemal pojal toimunud sujuvalt, ilma nuttude ja klammerdumisteta. Mõnusad kodused rühmaruumid, linnalasteaia kohta väga „öko“ mänguala, ühised küpsetamised, väikesed rühmad, äärmiselt kogenud ning pühendunud kasvatajad ning tore lastevanemate kogukond on vaid mõned põhjustest, miks Meelespea lasteaed on meie perele nii armsaks saanud. Waldorflasteaed ei ole kindlasti vahepeatus enne tavalasteaeda koha saamist, see on aastatepikkune pühendumine ja ühine põnev teekond kogu perele!
– Aive, Oliveri ja Arturi ema

* * * * *

Ma tooksin eelisteks väikesed rühmad ja segarühmad, kus õed-vennad saavad koos olla ja vanemad lapsed õppida noorematega arvestama olles ise eeskujuks noorematele.
Palju vaba mänguaega, lapsi ei koormata üle nende teadliku arendamisega, vaid lastakse ise nende enda viisil ja tempos areneda.
Lapsevanemad on keskmisest teadlikumad, mistõttu on lasteaiakaaslased emotsionaalselt tervemad ja harmoonilisemad st ei kannata suure tähelepanupuuduse või väärkohtlemise all, ei too lasteaeda kaasa väärtusi, mida ei taha oma lapsel igapäevaselt kogeda lasta.
– Triin, Gudmunduri ema

* * * * *

06Meie peres on tavalasteaias käinud kaks last, ja waldorflasteaias pesamuna. Kogemused on võrreldamatud.
Väga raske on esimese hooga välja tuua erinevusi üldsõnaliselt. Erinevus on fundamentaalne – waldorflasteaias väärtustatakse last läbi sellise suunamise, mis toidab ja kasvatab lapse sisemaailma, säilitab loovuse, uudishimu end ümbritseva osas. Erinevus algab mänguasjadest, mängudest, lauludest, hoiakutest, tegevustesse kaasamise viisist, lapsele vastutuse õpetamiseni.
Mäletan, kuidas imetlesin hämmastusega lapse kõrval viibides lapse lasteaeda harjutamise ajal söögiajaga seonduvaid rituaale (söögisalm, küünla süütamine ja kustutamine, iga lapse oluline roll laua koristamisel) ja seda, kuidas käskude- keeludeta olid lapsed vaiksed ja väärikad. See on ka miski, mille kohta saan alati näite tuua tavalasteaias käiva lapse vanemale kui ta uurib pedagoogilist erinevust.
Waldorflasteaias on erilised kasvatajad – lisaks armastusele laste ja oma töö vastu, on neil ka teadmised, kuidas märgata lapse meeleolusid, laste omavahelisi suhteid ja kuidas sekkuda, kui see on vajalik. Kuidas anda vanematele nõu, kui nad seda vajavad.
Olen alati teadnud, et minu lapsel on waldorflasteaias hea ja turvaline olla, et tema arengusse suhtutakse suure vastutustundega ja et see on elementaarne.
– Liina, Mirjami ema

* * * * *

Minu jaoks on vähe otsuseid, mille üle ma oleksin rõõmsam kui selle üle, et panin oma lapse waldorflasteaeda. Emotsionaalses aspektis on kõik lihtsalt õigesti. Lapsed saavad olla lapsed ning tulevad lasteaiast alati rõõmsana. Reedeti veel väikese saiakesega ka.
Ma usun tegelikult, et häid lasteaedu on kindlasti veel. Aga see on nii tore, kuidas lapsed waldorflasteaias mängima õpivad: pole vaja mingeid abivahendeid ega erilisi mänguasju, lihtsalt head seltskonda ja lennukat fantaasiat. Üldse kohe ei tahaks, et selline mõttelend arvutama õppimisega katki tehtaks.
– Jonna, Merili ema